Naturalne sposoby na jesienne przeziębienia

Piękny i słoneczny dzień. Wrzesień i prawie jesień a całkiem jak w lecie. Póki jeszcze trzyma tak sprzyjająca aura a katary, gorączki, przeziębienia nas nie dotykają – popatrzmy w co warto się zaopatrzyć już teraz.

Od ręki dostępne są syropy, soki i witaminy. Kiedyś nie czytałam składu na aptecznych etykietach, ufałam tym buteleczkom, którymi wspierałam się nie raz, gdy dzieci były małe. Od kilku lat czytam i zwracam uwagę na to, czy w preparatach jest cukier, zagęstniki, ulepszacze i konserwanty. Najczęściej niestety tak właśnie jest. Jeśli nie mamy czasu na to, aby przygotować coś w domu samodzielnie, spróbować, odważyć się i polegać na sobie – korzystajmy z naturalnych suplementów. Poszukajmy, popytajmy, warto!

A co przygotować w swojej kuchni?

Naturalne, domowe sposoby na przeziębienia są znane od pokoleń. Uporządkujmy je tylko.

Sok z malin

Pachnący latem, leśnymi owocami czarujący sok. Najlepiej aby przygotować go z minimalną zawartością cukru. Jeszcze lepiej, jeśli nie będziemy go gotować ani pasteryzować, bo wówczas straci większość witamin.  Pisałam jakiś czas temu o musie z malin  na surowo.

Czosnek

Jeden z istotniejszych ratowników medycznych świata roślin. Jest naturalnym antybiotykiem, hamuje rozwój bakterii, zwalcza infekcje, obniża ciśnienie krwi. Wystarczy zjadać tylko jeden ząbek czosnku dziennie, by w krótkim czasie odczuć jego wpływ na zdrowie. W tym niewielkim ząbku kryje się bowiem cała apteka – związki flawonoidowe, aminokwasy, saponiny, cukry, związki śluzowe, witaminy (B1, B2, PP, C, prowitamina A), liczne sole mineralne (m.in. potasu, wapnia, magnezu) oraz rzadkie mikroelementy (m.in. kobalt, chrom, nikiel). Ale najcenniejsze w czosnku są olejki eteryczne bogate w siarczki i allicynę, związek o charakterystycznym ostrym zapachu. Najzdrowszy jest oczywiście czosnek surowy ale można wybrać doskonały w postaci gotowych, zamkniętych w kapsułce preparatów.

Miód

Ciekawe jest to, że cenimy wartość miodu manuka a nie doceniamy polskiego miodu wrzosowego. Ma on niezwykłe właściwości przeciwzapalne oraz stymulujące odporność, tak ważną w profilaktyce chorób nowotworowych. Duże znaczenie w miodzie mają enzymy. Do innych substancji antybiotycznych należą lizozym, inhibina i apidycyna. Działają one na bakterie i chorobotwórcze dla człowieka grzyby z rodzaju Candida.

Miód zawiera duże ilości mikroelementów: potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo, molibden, mangan i kobalt oraz witamin: A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę.

Napary z lipy, suszu malinowego lub dzikiej róży

Herbatka z lipy z cytryna i miodem jest rozkoszna! Dzika róża to owoc, który stoi w czołówce jeśli chodzi o zawartość witaminy C. W suszu malinowym są sole mineralne, flawonoidy i kwasy organiczne. Liście malin działają ściągająco, przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie.

Kiszonki

Codziennie i własnej roboty. Kapusta, ogórki, buraki, cytryny, kalafior, pomidory, fasolka, marchewka….kisić można prawie wszystko.

Zioła

Rozmaryn zwalcza wirusy, bakterie i grzyby, ma w sobie związki, które są antyoksydantami.

Oregano wykazuje m.in. działanie przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe, łagodzi kaszel.

Odstawiamy cukier

Odstawiamy, bo nie jest nam do niczego potrzebny. Po dwóch tygodniach od odstawienia, przestajemy tęsknić za tym smakiem. Gwarantowane! A ile korzyści dla nas płynie z tej abstynencji? I nie tyle o zbędne kalorie tu chodzi, co o ukłon w stronę dobrych bakterii naszego układu pokarmowego. Równowagę jelitową, mniej stanów zapalnych i ładniejszą skórę.

A co jeśli chce nam się na słodko? więcej czułości, miłości i przytulania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *