Jak to jest z tą witaminą C?

Jest niezwykła. Ma aktywny udział w syntezie kolagenu. Wzmacnia i stymuluje układ immunologiczny, wspiera wchłanianie żelaza w jelitach, chroni nas przed chorobami oraz dodaje energii. Jest przeciwutleniaczem (antyoksydantem).

Większą aktywność wykazuje naturalna witamina C (płynna) głównie przez silniejsze zdolności antyoksydacyjne. Jest to efekt współdziałania kwasu L-askorbinowego z innymi związkami występującymi w soku z wyciśniętych z owoców. Kwas L-askorbinowy (powszechnie nazywany witaminą C ) jest kompletny – tylko w otoczeniu takich związków jak: mukoproteiny, rutyna, karoten, ksantofil, likopen, magnez, żelazo i witaminy z grupy B – taki kompleks występuje w naturze, w syntetycznej witaminie C – nie występuje.

Witamina C
Witamina C


Człowiek, w przeciwieństwie do wielu zwierząt nie syntetyzuje w organizmie witaminy C. Dostarczamy ją sobie w codziennych posiłkach, chyba że zapominamy, że ta witamina ginie w temperaturze 40 stopni Celsjusza.
Jednym z najlepszych źródeł witaminy C jest acerola (1 mały owoc daje jej tyle co kilogram cytryn) ale także dzika róża, nać pietruszki, czerwona papryka, czarna porzeczka. Cytrusy oczywiście też są źródłem witaminy C, nie w takim stopniu jednak jak się powszechnie sądzi. 

Od niedawna mówi się o tym, że o tym, jak mocne mamy kości decyduje witamina D3 w połączeniu z witaminą K2. Czy jest możliwe, aby o jakości naszych kości decydowała także… witamina C? Otóż tak, witamina C wzmacnia kości na kilka sposobów: mineralizuje kość i stymuluje wzrost komórek kościotwórczych, zapobiega nadmiernej degradacji kości poprzez hamowanie komórek wchłaniających kości, zmniejsza stres oksydacyjny, czyli starzenie oraz ma kluczowe znaczenie w syntezie kolagenu.

Witamina C jest wrażliwa na światło, powietrze i temperaturę.

Aby uchronić się przed jej utratą  jedzmy jak najczęściej warzywa i owoce w postaci surowej.

Wybierajmy świeże, bo najwięcej witaminy C znajduje się w nich zaraz po zerwaniu z krzaka.

Używajmy noży ze stali nierdzewnej (rdzewne żeliwo przyspiesza rozkład witaminy C).

Obierajmy warzywa i owoce cienko oraz w ostatniej chwili. Niewielka ilość oliwy z oliwek dodana do surówek, chroni kontakt witaminy C z niekorzystnie działającym na nią powietrzem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *